Empowering Civil Society in the Digital Era: Preventing Lagging Behind in the Digital Civilization

Authors

  • Nisa Al Iffah Universitas Andalas

DOI:

https://doi.org/10.63019/serunai.v2i1.42

Keywords:

Civil Society Empowerment, Digital Civilization, Civil Participation, Digital Lagging

Abstract

This research explores the important role of civil society empowerment in facing the increasingly advancing digital civilization. In an era where digital technology dominates every aspect of life, civil society needs to be equipped with the knowledge, skills, and resources required to fully benefit from this digital revolution. This study identifies challenges faced by civil society in the context of digital technology, including unequal access, information security, digital literacy, and ethical issues. Additionally, the research also explores strategies and solutions that can be used to empower civil society, enabling them to actively participate in the digital civilization and prevent potential lagging behind. The findings of this research provide valuable insights into how civil society can contribute to shaping an inclusive and just future digital civilization.

References

Arikunto, S. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, E. Z. L. (2019). Gerakan literasi digital: studi pemberdayaan pemuda melalui program sistem informasi potensi kreatif desa di Kulonprogo. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran Dan Dakwah Pembangunan, 3(2), 331-352.

Dinata, K. B. (2021). Analisis kemampuan literasi digital mahasiswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(1), 105-119.

Kusuma, F. K. (2022). Kesiapan Dan Tantangan Aparatur Sipil Negara Dalam Menghadapi Perkembangan Tekhnologi Guna Mempercepat Pembangunan Berkelanjutan Di Era Revolusi Digital Society 5.0. Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(1), 732-739.

Muannas, M., & Mansyur, M. (2020). Model Literasi Digital untuk Melawan Ujaran Kebencian di Media Sosial (Digital Literacy Model to Counter Hate Speech on Social Media). JURNAL IPTEKKOM (Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi), 22(2), 125-142.

Naufal, H. A. (2021). Literasi digital. Perspektif, 1(2), 195-202.

Noak, P. A. DIGITALISASI BIROKRASI DALAM WILAYAH PUBLIK DAN MASYARAKAT SIPIL MENYONGSONG PEMILU TAHUN 2024.

Rahmawan, D., Mahameruaji, J. N., & Anisa, R. (2019). Pengembangan konten positif sebagai bagian dari gerakan literasi digital. Jurnal Kajian Komunikasi, 7(1), 31-43.

Rumata, V. M., & Nugraha, D. A. (2020). Rendahnya tingkat perilaku digital ASN kementerian kominfo: Survei literasi digital pada instansi pemerintah. Jurnal Studi Komunikasi, 4(2), 467-484.

Sutrisna, I. P. G. (2020). Gerakan literasi digital pada masa pandemi covid-19. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 8(2), 269-283.

Syah, R., Darmawan, D., & Purnawan, A. (2019). Analisis faktor yang mempengaruhi kemampuan literasi digital. Jurnal Akrab, 10(2), 60-69.

Tamara, N. (2021). Demokrasi di era digital. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Wahyudin, D., & Adiputra, C. P. (2019). Analisis literasi digital pada konten instagram@ infinitygenre. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 25-34.

Wibowo, A., & Basri, B. (2020). Literasi dan Harmonisasi Sosial: Desain Literasi Digital Berbasis Kearifan Lokal pada Masyarakat Pedesaan. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 4(2), 106-121.

Downloads

Published

2024-05-15

How to Cite

Al Iffah, N. (2024). Empowering Civil Society in the Digital Era: Preventing Lagging Behind in the Digital Civilization. SERUNAI, 2(1), 37–47. https://doi.org/10.63019/serunai.v2i1.42

Issue

Section

Artikel